Jdi na obsah Jdi na menu
 


Les Království - pohádková přehrada na Labi

Není přehrada jako přehrada. Les království vypadá jako by byla součástí romantické pohádky. Les království totiž rozhodně nevypadá jako šedé betonové monstrum, jehož základní funkcí je zadržovat vodu. Tato nádherná přehrada se nachází na Labi nedaleko Dvora Králové a dokonale spojuje technické řešení s estetickou stránkou stavby. Prvotní myšlenka přehrazení Labe se stala aktuální po roce 1897, kdy se údolí od Vrchlabí přes Dvůr Králové až k Pardubicím proměnilo díky obrovské povodni doslova v měsíční krajinu. Bylo proto rozhodnuto vystavět dvě říční hráze, které by zadržovaly náhlé přívalové vlny. Jedna byla vystavěna pod Špindlerovým Mlýnem a druhá - Les Království - v úzkém údolí řeky nad Dvorem Králové. Již roku 1903 začaly první přípravné práce na přehradě, kdy se začaly připravovat podklady pro zpracování projektu, který vypracovala firma Technické oddělení pro úpravu řek za vedení stavebního rady Ing. Josefa Plicka. Samotnou stavbu pak provedla firma Ing. J. V. Velflík a firma Fanta & Jireš ji vybavila stroji. Stavební práce započaly v roce 1910 a trvaly po protažení stavby kvůli první světové válce až do roku 1920.

article preview

Les Království jsme poznali během letní dovolené, kterou jsme strávili hned na dvou místech naší krásné republiky. Stalo se tak během přesunu z Adršpachu do Českého Ráje, ovšem nečekala nás žádná procházka mezi vzrostlými dřevěnými velikány, nýbrž nejkrásnější přehrada v celé České republice, která byla postavena v letech 1910 - 1919, aby zadržovala přívaly vody z Krkonoš. Hned po příjezdu k přehradě jsme byli ohromeni její pohádkovou podobou a tak jsme rychle odstavili naše korejské zelené autíčko na parkovišti těsně před začátkem hráze a nedočkavě vyrazili na obhlídku krásné stavby.

Les Království - pohádková přehrada

Ještě než jsme vstoupili na samotnou hráz, zamířili jsme k domku hrázného, v němž bydlela rodina Fejkova. Velice nás překvapilo, když jsme se dočetli, že tato famílie se začala o chod největšího vodního díla v tehdejším Československu starat již v roce 1919. Jestli však Fejkovi zažili dramatické chvíle dva roky před dokončením přehrady, to jsme nezjistili. Každopádně se tehdy z Krkonoš znenadání přivalila povodňová vlna a jelikož technologie u výpustí ještě nebyly nainstalované, museli dělníci s nasazením života manipulovat přímo v obtokových tunelech se šoupátky.

 Les Království - pohádková přehrada - dům u přehrady Les Království - pohádková přehrada

Voda přesto nebezpečně stoupala a vyděšení obyvatelé Dvora Králové se chodili dívat, jestli hráz nápor vydrží. Dobře si pamatovali tragédii na Bílé Desné, kde se přehrada protrhla o rok dřív. Naštěstí se hladina vody zastavila sedmnáct centimetrů pod bezpečnostním korunovým přelivem a přehrada tak poprvé splnila svůj účel. Když jsme dočetli povídání o dramatických událostech roku 1917, vydali jsme se na 7 metrů širokou hráz. Kráčeli jsme pomalu po pravém chodníku a kochali se pohledem na první ze dvou pohádkových bran s věžičkami, v nichž se nacházelo technické zázemí stavby.

  Les Království - pohádková přehrada Les Království - pohádková přehrada

Než jsme došli ke druhé bráně, zastavili jsme se přibližně uprostřed 218 metrů dlouhé hráze a začali si prohlížet zkrocené vodstvo řeky Labe dole pod námi. U paty hráze, která byla postavena z královédvorského pískovce, jsme spatřili výpusť, která nám z té výšky připadala docela malinká. Dále jsme zde viděli hrázový přepad a vanu, sloužící jako vlnolam. Nejvíce nás však zaujala budova elektrárny, jež byla vystavěna roku 1923 a působila na nás docela obyčejným dojmem. Bylo vidět, že i když se architekt snažil elektrárnu vybudovat v podobném duchu jako předtím domek a brány, chyběly jí však nějaké ozdobné prvky.

 Les Království - pohádková přehrada - elektrárna Les Království - pohádková přehrada 

Následně jsme se přesunuli ze vzdušné strany na návodní, kde naše oči spočinuly na poklidné hladině Labe. Zírali jsme do vody několik desítek sekund a pak jsme si všimli kolejové vlečky pro odvoz náplavy. Vzápětí jsme se vydali dál, prošli druhou bránou a brzy jsme stanuli na druhém břehu. Octili jsme se tak na místě, kde byla v letech 1929 - 1930 vystavěna 182 metrů dlouhá ochranná zeď k zamezení průsaků, na kterou byla v letech 1937-1938 napojena kolmo do svahu betonová zeď. Narazili jsme zde na úchvatnou věžičku, která sice nebyla nijak vysoká, o to více však vyrostla do krásy.

Les Království - pohádková přehrada Les Království - pohádková přehrada

Jednalo se o stavbu nad obslužnou šachtou, zcela jistě držící primát té nejkrásnější u nás. Od věžičky jsme měli krásně na očích celou hráz s ovládacími prvky výtokových šoupátek. Očima jsme přejížděli celou hráz a znovu a znovu se kochali tou nádhernou podívanou. Začal nás však docela tlačit čas, neboť jsme se potřebovali dostat v rozumnou hodinu do Košťálova u Semil, kde jsme měli domluvené ubytováni v chatce na koupališti. Vydali jsme se tedy zpátky k našemu vozu a snažili se před odjezdem ještě co nejvíce nasát tu nádheru okolo nás.

Les Království - pohádková přehrada Les Království - pohádková přehrada

Po několika minutách jsme po hrázi došli zpátky k autu, kterým jsme vzápětí odjeli do již zmíněného Košťálova nedaleko Semil, kde jsme strávili pár dalších dní naší dvojité dovolené. Samozřejmě jsme navštívili mnoho památek a poznali spoustu krásných míst, o kterých však pojednávají jiné moje články. Chcete-li vědět, co všechno jsme zažili před návštěvou přehrady Les Království, mrkněte se do sekce Velké povídání o výletech a vyhledejte si článek Jak jsme se prošli po Lese Království a Kuksu. A nezapomeňte prosím napsat pod články komentáře a podělte se o své zážitky s ostatními turisty. Děkujeme.

Les Království - pohádková přehrada Les Království - pohádková přehrada

Kompletní fotogalerii najdete zde

https://jirkacek1.rajce.idnes.cz/Les_Kralovstvi_-_pohadkova_prehrada_na_Labi

Historie :

Není přehrada jako přehrada. Les království vypadá jako by byla součástí romantické pohádky. Les království totiž rozhodně nevypadá jako šedé betonové monstrum, jehož základní funkcí je zadržovat vodu. Tato nádherná přehrada se nachází na Labi nedaleko Dvora Králové a dokonale spojuje technické řešení s estetickou stránkou stavby. Prvotní myšlenka přehrazení Labe se stala aktuální po roce 1897, kdy se údolí od Vrchlabí přes Dvůr Králové až k Pardubicím proměnilo díky obrovské povodni doslova v měsíční krajinu. Bylo proto rozhodnuto vystavět dvě říční hráze, které by zadržovaly náhlé přívalové vlny. Jedna byla vystavěna pod Špindlerovým Mlýnem a druhá - Les Království - v úzkém údolí řeky nad Dvorem Králové. Již roku 1903 začaly první přípravné práce na přehradě, kdy se začaly připravovat podklady pro zpracování projektu, který vypracovala firma Technické oddělení pro úpravu řek za vedení stavebního rady Ing. Josefa Plicka. Samotnou stavbu pak provedla firma Ing. J. V. Velflík a firma Fanta & Jireš ji vybavila stroji. Stavební práce započaly v roce 1910 a trvaly po protažení stavby kvůli první světové válce až do roku 1920.

Hráz přehrady je gravitační oblouková a jako materiálu bylo použito místního královédvorského pískovce. Návodní líc je tvořen řádkovým a vzdušní líc kyklopským zdivem. V základu je hráz široká 37 metrů a v koruně 7,2 metrů, její délka je pak v koruně 218 metrů a maximální výška nad základovou spárou je 41 metrů. Kromě hráze patří ještě k vodnímu dílu obtokové tunely, přelivy, výpusti a domek hrázného. Celkové náklady na vybudování vodního díla činil ve své době 4,7 milionu rakouských korun. Po zprovoznění hráze byly zjištěny značné průsaky do obtokových tunelů, proto byla v letech 1929 - 1930 vystavěna na levém břehu 182 metrů dlouhá ochranná zeď k zamezení průsaků, na kterou byla v letech 1937-1938 napojena kolmo do svahu betonová zeď. Tím byly průsaky v tomto místě odstraněny.

Další utěsňování bylo provedeno v rámci generální opravy v letech 1952 - 1959, kdy byla provedena celková injektáž pravého obtokového tunelu. V rámci této generální rekonstrukce došlo také k opravě hrázové výpusti a přivaděče na elektrárnu a všech jejích vtokových elementů. Dále došlo ke změně původního uspořádání spodních výpustí na obtokových tunelech - tři výpusti u pravého obtokového tunelu byly zrušeny a tunel před pravou šoupátkovou šachtou pod domkem hrázného zabetonován. Součástí přehrady byla od roku 1923 i vodní elektrárna o výkonu 2×600 kW. V roce 2005 byly vyměněny turbíny, nový výkon 2120 kW. Díky své poloze v zalesněném údolí řeky Labe a svým architektonickým ztvárněním je přehrada jednou z nejkrásnějších v celé České republice a snad i proto byla v roce 1964 prohlášena národní technickou památkou. Vodní dílo Les Království s elektrárnou jsou od roku 2010 kulturní památkou.

Historie čerpána z webu

http://www.interregion.cz/turistika/stavby/technika/les_kralovstvi/prehrada_les_kralovstvi.htm

Přehrada Les Království je držitelem turistické známky č.1329.

https://www.turisticke-znamky.cz/znamky/les-kralovstvi-c1329​ 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Doporučený článek

Proč si vybrat dřevěné žaluzie


Turistův ráj

Turisticka mydla


Statistiky

Online: 9
Celkem: 422994
Měsíc: 14264
Den: 534