Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vyškov - vojenské a letecké muzeum

Vojenské a letecké muzeum se nachází na starém vojenském letišti nedaleko Vyškova u dálnice směrem na Prostějov. Zajímavou expozici vytvořila a spravuje Nadace Letecké historické společnosti, a to ve spolupráci s Armádou ČR. Ačkoliv expozice ve svých počátcích obsahovala pouze 1 vrtulník, 2 letouny a výstavu fragmentů letounů sestřelených za 2. světové války, dnes už se rozkládá na ploše několika hektarů a řadí se k největším expozicím svého druhu v České republice.

article preview

Vojenské a letecké muzeum Vyškov jsme nemohli nikdy přehlédnout, pokud jsme cestovali z Olomouce do Brna nebo zpátky. Exponáty muzea totiž vystavovaly na odiv svá ocelová těla jen pár desítek metrů od dálnice a tak jsme jednoho dne této lákavé nabídce neodolali a po prohlídce zoologické zahrady s dinoparkem ve Vyškově jsme se zajeli na tyto stroje podívat. Auto jsme zaparkovali u vchodu do areálu letiště a vydali se na prohlídku expozic.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - vchod do muzea

V pokladně u brány jsme si koupili turistickou známku se vstupenkami a zamířili za nejbližšími exponáty. Sice se již blížil konec otevírací doby, ale přesto jsme v klidu shlédli především vojenskou techniku několika generací či části letadel havarovaných v průběhu druhé světové války. Rozsah této sbírky byl značný a tak jsme zde viděli mnoho rozličných strojů od pozemní techniky, přes okřídlené krasavce až po zbraně různé ráže, druhů a velikostí.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - vrtulníky

Postupně jsme zde shlédli stíhací, bombardovací, transportní i průzkumná letadla, vrtulníky, letecké motory, vojenskou bojovou i přepravní techniku, dělostřelecké zbraně, protiletadlové zbraně a mnoho dalších exponátů. Jedním z nich byl letoun IL-14 RT, který byl zachráněn před likvidací na poslední chvíli a podobný lehký dopravní letoun IL-14 T, na kterém začala konstrukční kancelář S. V. Iljušina pracovat v roce 1949, přičemž během desetileté výroby došlo na několik verzí a obměn.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - IL-14 RT

Nechyběl zde dvoumotorový proudový taktický bombardér IL-28 RTR, první proudový letoun československé konstrukce L-29 Delfín, Messerschmitt Bf-109, který tvořil po celou II. světovou válku páteř německého stíhacího letectva, jednu z nejlepších stíhaček druhé světové války Focke Wulf FW-190, britský střední dvoumotorový bombardér Wellington B Mk.-X používaný za druhé světové války Královským letectvem a také spojeneckými vojsky.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - stíhačka MIG-23

Zaujal nás také americký dálkový bombardovací letoun Boeing B-17 Flying Fortress, který byl používán za druhé světové války a jenž byl znám pod pojmenováním Létající pevnost. Dále jsme zde našli jedno z nejrozšířenějších bitevních letadel Iljušin Il-2, používané zejména Sovětským svazem během druhé světové války, jeho vylepšeného následovníka Iljušin IL-10 a nechyběl ani L-39 V, jenž sloužil pro vlekání cvičných leteckých cílů.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - VAZ-135 SPU Vypouštěcí zařízení pro bezpilotní průzkumné prostředky  VR3 Rejs

Hodně se nám líbily sovětské vrtulníky řady Mi. Byla zde první verze Mi-1, který se vyráběl v letech 1950 - 1965 a byl to lehký jednomotorový víceúčelový užitkový vrtulník s třílistým nosným rotorem a tlačným vyrovnávacím rotorem. Viděli jsme také Mi-2, lehký dvoumotorový víceúčelový užitkový vrtulník s třílistým nosným rotorem a dvoulistým tlačným vyrovnávacím rotorem, víceúčelový užitkový vrtulník Mi-4 střední hmotnostní kategorie s čtyřlistým nosným rotorem a třílistým tlačným vyrovnávacím rotorem.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - vrtulník Mil Mi-1

V muzeu jsme dále našli jeden z nejvíce rozšířených vrtulníků na světě Mi-8, jakousi modernější verzi jeho předchůdce se čtyřkou v názvu. Nenechali jsme si ujít známého čmeláka Z-37, což byl československý jednomotorový dolnoplošník původně vyvinutý jako zemědělský letoun, který našel uplatnění i v řadě dalších účelů. Okřídleného bručouna jsme si nejvíce pamatovali, když postřikoval hnojivem z výšky pole nebo rozprašoval sypké hmoty.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - letoun IL-14 RT a malý čmelák Z-37

Dále jsme shlédli několik stíhaček, třeba MIG-15, jeden z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly, který své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou v padesátých letech 20. století. Vedle stál MIG-19, sovětský proudový stíhací letoun, kterým byla vyzbrojena od roku 1958 i Československá lidová armáda, ale sloužil v mnoha dalších zemích, například na Kubě, v Severním Vietnamu, Egyptě, Pákistánu a Severní Koreji.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - stíhačka MIG-23

Další sovětská nadzvuková víceúčelová stíhačka MIG-21 zde byla také. U ní nás zaujalo, že se začala vyrábět na začátku 60. let a v některých zemích slouží dodnes. Zjistili jsme, že ji používalo více než třicet zemí a bylo jich vyrobeno přes 10 000 kusů, což z ní činí nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun. Nechyběl ani její nástupce MIG-23, který je v některých státech rovněž ještě využíván a jehož výroba se rozeběhla v roce 1970, přičemž bylo sestrojeno více než 5 000 letounů.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - stíhačka MIG-21

Následně jsme shlédli SU-7, jednu z prvních sovětských nadzvukových stíhaček, která vznikla na počátku 50.let 20.století a i když trpěla podobnými omezeními jako v té době mnoho jejích protivníků, měla být schopná provádět jaderné útoky. Určitou raritou, kterou jsme zde našli, byl polský vojenský proudový cvičný letoun PZL TS-11 Iskra, který byl v polovině roku 1962 v soutěži o cvičný letoun států Varšavské smlouvy v Moninu u Moskvy jednoznačně poražen československým L-29 Delfín.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - protiletadlový kanon

Z pozemní techniky jsme si prohlédli vypouštěcí zařízení pro bezpilotní průzkumné prostředky VAZ-135 SPU, mobilní agregát pro kontrolu hydraulických systémů letadel GAZ-59 UPG 250, nákladní vůz pro přepravu oleje GAZ-66, legendární nákladní auta V3S v různých verzích, neméně slavnou Tatru 111, vyráběnou od roku 1942 až do roku 1962, kdy byl nahrazen vedle stojícím vozem Tatra 138 nebo ruský ZIL-131 ve verzi mobilního přepravníku lékařského kyslíku, který jsme viděli poprvé v životě.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - VAZ-135 SPU Vypouštěcí zařízení pro bezpilotní průzkumné prostředky  VR3 Rejs

V muzeu nechyběly ani různé zbraně, takže jsme zde mohli vidět raketový komplex 2K6 Luna-2 s raketou 3R10 na podvozku PT-76, obrněné transportéry OT-64, protitankový kanón, kanónové houfnice různé ráže, minomet či protiletadlový kanon. Nejvíce se nám líbil tank T-34, který byl vyvinutý na přelomu třicátých a čtyřicátých let 20. století. Zaujalo nás, že v letech 1940 - 1941 byl nejlepším středním tankem na světě a později pomohl Sovětskému svazu vyhrát Velkou vlasteneckou válku.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - Raketový komplex „2K6 Luna-2″Raketa 3R10   na podvozku PT-76

Naprosto neuvěřitelné se nám zdál fakt, že se uplatňoval v konfliktech chudých afrických zemích nebo při bojích v Jugoslávii v 90. letech a některé chudé státy jej měly ve výzbroji ještě na začátku 21. století. Když jsme si legendární tank dokonale prohlédli, naše exkurze ve vojenském a leteckém muzeu u Vyškova skončila. Vrátili jsme se k autu na parkovišti u brány muzea a pak jsme odjeli do obce Pustiměř, kde nás čekala starobylá rotunda, přilehlý kostel a kaple. O těchto církevních památkách se více dozvíte v jiném mém článku.

Vyškov - vojenské a letecké muzeum - začátek expozice

Kompletní fotogalerii najdete zde

https://jirkacek1.rajce.idnes.cz/Vyskov_-_vojenske_a_letecke_muzeum/

Historie :

Vojenské a letecké muzeum se nachází na starém vojenském letišti nedaleko Vyškova u dálnice směrem na Prostějov. Zajímavou expozici vytvořila a spravuje Nadace Letecké historické společnosti, a to ve spolupráci s Armádou ČR. Ačkoliv expozice ve svých počátcích obsahovala pouze 1 vrtulník, 2 letouny a výstavu fragmentů letounů sestřelených za 2. světové války, dnes už se rozkládá na ploše několika hektarů a řadí se k největším expozicím svého druhu v České republice.

Exponáty letecké a vojenské techniky jsou nashromážděny z různých vojenských útvarů, přičemž některé vystavené typy letounů se dosud používají. K vidění jsou stíhací, bombardovací, transportní i průzkumná letadla, vrtulníky, letecké motory, vojenská bojová i přepravní technika, dělostřelecké zbraně, protiletadlové zbraně, tank a mnoho dalších.

Historie čerpána z webu

http://lhs-vyskov.cz

Vojenské a letecké muzeum Vyškov je držitelem turistické zámky č.1047.

https://www.turisticke-znamky.cz/znamky/vojenske-a-letecke-muzeum-vyskov-c1047


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 


Doporučený článek

Proč si vybrat dřevěné žaluzie


Turistův ráj

Turisticka mydla


Statistiky

Online: 17
Celkem: 438039
Měsíc: 16427
Den: 752